';
side-area-logo

Iskolai előadások, könyvtári foglalkozások, nyári táborok

Alsósoktól érettségizőkig
A gyerek lehet, hogy elfelejti, hogy mit mondunk neki, de soha nem fogja elfelejteni élményeit

Amikor én gyerek voltam

Olyan rég volt, hogy a múlt messzi homályába is veszhetett volna, de élénken itt él bennem, közel 30 év távlatában.
Az általános iskola ötödik osztályában én még élvezhetetlen fekete-fehér könyvekből tanultam, de nem az számított igazán, mert utólag visszagondolva az előadó tanár mesés története volt a magával ragadó.
Még nem is sejtette azon a bizonyos napon, amikor belépett az osztályterembe, hogy a padokból valakinek, az ő szava majd később, felnőtt korban a világot jelenti. Szavak a történelemről és szavak a biztatásról, ami lendületet adott ahhoz, hogy soha ne adjam fel azt, ami az álmom.

Az egyik álmom: elhozni Egyiptomot a gyerekeknek, mely maradandó élmény nyújt nekik, s a későbbiek során erre emlékezve a történelem tanulásukat segíti, a megszerzett tudást felelevenítik.

Miért?

Felnőttekkel való, Egyiptomról szóló beszélgetések során, arra a kérdésemre, hogy mióta érdeklődnek Egyiptom iránt, 100 válaszadóból 95 maradéktalanul azt felelte, hogy „már az általános iskolában is tanultuk, főként innen jönnek az első meghatározó benyomások.”

E kijelentések súlyát figyelembe véve az ismeretterjesztés immáron küldetésemmé vált, és felnőtteknek szóló előadásaim mellett nyitottam a gyerekek felé is. 

Interactive parallax image

Felnőttként visszatértem

Kereken 20 év után visszatértem abba az általános iskolába, ahol én cseperedtem tinédzser koromra, és az ötödikesek óráján ekkor már volt tanárom helyén állva, – az ő jelenlétében – ezúttal én gyújtottam meg a gyertyát, hogy rávilágítsak a gyerekek számára az ókori egyiptomi civilizációra.  

Az első alkalmat – más korosztályok számára is – további iskolai előadások és könyvtári foglalkozások követték, majd nagy áttörést jelentett számomra, amikor egy héten keresztül 20 huncut lurkóval együtt ismerkedtünk Egyiptommal.

 

Tapasztalataim alapján mutatok a gyerekeknek egy világot, ami nem fekete-fehér könyv, hanem egy meghatározó és maradandó élmény a történelem tanuláshoz.

A Szentgyörgyi István Általános Iskola történelem tanára felmérte diákjai tudását a program előtt és után. A programon részt vett 10 éves gyerekek írásban tett visszajelzései arról, hogy milyen új információt tudtak meg Egyiptomról és mi volt számukra érdekes, saját szavaikkal itt következzenek: 

– „Tutakamon az nagyon érdekes volt, és az nagyon meglepett mikor képeken láttam, hogy a piramisok mennyivel nagyobbak voltak az embereknél.”

– „Elsőnek én is azt hittem, hogy Egyiptom csak piramisokból áll, végül rájöttem a képek alapján, hogy nem csak azok vannak.”

– „A szobrokat nagyon különlegesnek találtam, egyediek voltak.”

– „Egyiptomban van sivatag is.”

Hogyan?

A technika ma már elengedhetetlen a tanulásban. Ezért ismeretterjesztő, vetítéssel egybekötött előadás formájában. A legkisebbeknek ez kiegészül további játékos feladatokkal, rajzolással, gyurmázással, régészkedéssel, akár csapatversenyekkel.

A foglalkozások Egyiptomból hozott, kézzel fogható érdekességekkel szolgálnak a gyerekeknek. Például megfoghatják a Szahara homokját különböző kőzetanyagát. Ön tudja miből készül a papirusz? Mert mi megismerjük a papirusz készítés fortélyát. Átbeszéljük, hogy hogyan mumifikálunk, igazi múmiákat látunk, sírokba betekintünk, koporsókat szemlélünk, hieroglifákat tanulunk és egy piramis titkos kamrájába is bejutunk.

 

Minden gyermek egy Egyiptomból hozott, kézzel fogható emléket is hazavihet! 

A gyerekeknek szóló programokra sor kerülhet egy alkalommal egy órás, fél napos, vagy akár több napos tábor keretében is. 

A feladatokat egyénileg tervezem meg a gyermekek korosztály szerinti összetételét, a helyszín adottságait és a foglalkozás időtartamát figyelembe véve!

Nézze meg a korábbi programok referenciáit

Ha Ön is szeretné a környezetében lévő gyermekek Egyiptommal kapcsolatos látókörét izgalmas foglalkozás körében bővíteni, írjon és megtervezzük saját programját!